#1 Skolen 2.0 vs. Læringsrummet ?.0
"Det mest kedelige er tavleundervisning" - "Jeg har svært ved at lære noget, når læreren taler for længe" - "Jeg sidder ved et for lavt bord".
Citater fra 6. klasses elever.
Citater fra 6. klasses elever.
Fra Kateder --> Elevgruppen.
Folkeskolen har gennemgået mange ændringer, senest med skolereformen i 2013. Teknologien og digitaliseringen er en fast del af elevernes hverdag og formål om innovation og iværksætteri skal være en del af skolen.Samtidig skal fagligheden gerne øges et-to klassetrin over de næste par år.
I hele denne forandringsproces, hvor didaktikkens/læringens/pædagogikkens vinde har blæst ind over os er der et stadig et område, som ikke ser ud til at rykke sig med samme hast.
- Det fysiske læringsrum -
Stk. 2. Folkeskolen må søge at skabe sådanne rammer for oplevelse, virkelyst og fordybelse, at eleverne udvikler erkendelse, fantasi og lyst til at lære, således at de opnår tillid til egne muligheder og baggrund for at tage stilling og handle.
Rammer kan tolkes på mange måder, men skal der opnås virkelyst, fordybelse, læringslyst, fantasiudfoldelse m.m. må de fysiske rammer være en del af det.
Kasper Kjeldgaard Stoltz, som er uddannet cand. pæd. i didaktik med speciale i læringsrum og skolearkitektur sammenligner klassens rumdesign med fængslers og sygehuses og påpeger i sin kronik "Klasselokalet er en forældet ide" fra Politikken 18. februar 2013 at:
"..Vi taler om, at en del af elevernes dannelse blandt andet handler om at øge deres bevidsthed om nordisk kulturarv og kulturtraditioner.
Men det er bestemt ikke ved vores klasselokalers indretning og design, at denne dannelse finder sted."
Men det er bestemt ikke ved vores klasselokalers indretning og design, at denne dannelse finder sted."
Mange skoler har dog været igennem gennemgribende renovering og/eller ombygning, helt nybyggede funktionelle skoler ser dagens lys og intentionerne om det multifunktionelle/innovative/forandrede læringsrum er uden tvivl at spore især hos arkitekterne, skoleinventar-producenter og ledelse - men hvorfor er det så, at lærerne stadig fortrækker til og foretrækker katederets trygge faste plads, hvor alle de blege og trætte elevansigterne vender op imod? Er det manglende oplysning på dette område, manglende fokus hos ledelsen, manglende overvejelser, manglende tid.
Ph.d.-stipendiat Justine Grønbæk Pors, der forsker i skolens styring ved Institut for Ledelse, Politik og Filosofi ved Copenhagen Business School, siger at det i stigende grad forventes at skolen er innovativ. Man skal væk fra 1-tallenes tyranni som er lighedstegn til den traditionelle skoletanke om ét fag, én klasselærer, én time, én årgang osv - man skal væk fra undervisning og i stedet tænke læring - dette skal gøres ved at bryde op med den "gamle" organiseringsforståelse - dette kan blandt andet ske ved at bryde rammerne ned - både fysisk ift. ombygning, renovering og indretning, men også mentalt ift. lærerens selvforståelse, ledelsens organisationstanke og de pædagogiske og didaktiske ideer, der knytter sig til undervisning/læring.
Men der stadig et paradoks i alt dette - når ønsket om innovative skoler pludselig skal nedbryde skolens vægge og den undervisningsmæssige tilgang, når vi skal satse på elevernes læreprocesser og ikke på resultater, så opstår der et spændingsfelt - Lotte Darsø, som er lektor i innovation ved Institut for Uddannelse og Pædagogik formulerer det således:
”..Retorikken går én vej, handlingerne en anden. Der er på den ene side test, kontrol og overvågning, mens der på den anden side er et voksende krav om innovation. Det er en umulig opgave...”
Hvor står vi så?
Min overbevisning er, at alle lærere gør, hvad de kan for at skabe de bedste rammer for læring og udarbejder spændende og aktivitetsprægede forløb - men at rummets muligheder for den enkelte elevs læreproces måske ikke nødvendigvis er en faktor i disse overvejelser.
Derudover inspirerer de gamle, tunge og uddaterede møbler måske ikke til en gennemgribende forandring, samt at størrelsen på klasseværelser på ikke-renoverede og ombyggede skoler ofte er forholdsvis små.
Der er mange ubekendte i spørgsmålet om, hvad der skal til førend at lokaler forandres, spørgsmål jeg håber at komme tættere på at besvare gennem bloggen.
Kommentarer
Send en kommentar