#6 DIY...

 Mit hovedspørgsmål har hele tiden været:

- Hvordan kan det fysiske læringsrum anvendes som læringsressource -

Dertil er kommet mange underspørgsmål og refleksioner som:
  • Hvorfor er det, jeg vælger den traditionelle indretning?
  • Hvorfor har jeg aldrig tænkt over det før?
  • Vil eleverne overhovedet bide mærke i forandringen?
  • Er de modne nok til selv at være klar over deres læringsprocesser ift. det rumlige?
  • Vil det have en effekt og hvilken? 

I og med jeg ikke har nyt inventar til rådighed, har jeg arbejdet ud fra ideen om rumlig differentiering, da jeg skulle lave mit eget eksperiment med forandring af det fysiske læringsmiljø i et typisk klasselokale.

Klasselokalet inden forandring:

Lokalet har en kridttavle og et smartboard. Elevbordene er opstillet i grupper mellem tavlerne. Gruppebordene er primært vendt mod kridttavlen. Der er en hyggekrog i rummets hjørne, hvor to reoler omkredser den bløde stol og sofaen. Der er tre andre borde i klassen, hvor eleverne kan sætte sig og arbejde enten alene eller i andre gruppekonstellationer.



Klasserummet forandres:

Gruppebordene med tavlefokus fjernes. Tre halvcirkelbænke på hjul sættes i rummet. Der stilles stabel af skamler foran tavlen. Der laves en hestesko af tre borde vendt mod vinduerne, så sollys og det grønne kommer ind i rummet. Der stilles høje grønne planter i klynger omkring et afskærmet gruppebord foran havedøren, så solyset kommer i spil. Der laves et krea-bord med remedier som karton, sakse, lim osv. Smartboarded tændes, og der laves et blødere siddeområde foran dette med sofa og bevægelige puffer. Der laves et trekantet siddeområde, hvor der er plads til en skammel inde i hullet. Alt, der er hængt op på væggen af gamle plancher m.m. tages ned. Der laves et par stationer med bærbare og nogle afskærmede alene-arbejdsstationer.




 
Afprøvning:

Jeg observerer undervisning i en matematik- og tysktime fra morgenstunden, hvor eleverne møder ind til det forandrede rum. Dette vil være almindelig undervisning, men både lærer og elever skal finde vej i det forandrede rum.

I egne to lektioner vil jeg forsøge at lade rummet spille sammen med tanken om innovation, design, iværksætteri, jf. Folkeskolereformens krav om innovation og iværksætteri i alle fag, ved både at kigge på rummet, men også stille en caseopgave for at se, hvordan læringsprocesserne samspiller med det fysiske læringsmiljø.
  
Jeg vil efterfølgende lade eleverne diskutere om deres oplevelser i grupper med fokus på, hvordan de oplevede det forandrede, om det havde en effekt på deres motivation m.m., men også  spørge ind til, om de overhovedet tænker over, hvorfor et klasselokale ser ud som det gør.

Derudover vil det forandrede klasserum blive i sin form de kommende uger.


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

#5 Men er der noget forskning eller teori..?

#4 Det er så svært...